A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Колядинецький ліцей
Синівської сільської ради Сумської області

Надання рекомендацій вчителям по підготовці випускників до ЗНО

Дата: 30.06.2020 18:42
Кількість переглядів: 100

Тестування – це серйозне психологічне випробування, тому завдання школи і вчителів допомогти учням психологічно налаштувати учнів на успіх, ознайомити з правилами проходження ЗНО, допомогти в підготовці до тестування.

Для психолога важливіше не те, наскільки переконання учасників ЗНО об'єктивно відображають реальну картину тестування, а емоційні установки випускників та їх батьків.

Тому основною його метою є організація та впровадження різних форм роботи з усіма учасниками навчально – виховного процесу щодо розвіювання негативних переконань («пропрацювання міфології»), яка склалася в учнів, батьків та педагогів щодо процедури ЗНО. А очікуваним результатом попереджувально – просвітницької, розвивальної роботи буде формування позитивного ставлення до зовнішнього незалежного оцінювання

У процесі підготовки та під час проходження учнями процедури ЗНО можуть виникати деякі труднощі. Їх класифікують таким чином:

1.Недостатня сформованість певних навчальних компонентів: недостатній обсяг знань, навичок роботи із тестовими завданнями, нездатність оперувати системою понять, змістом навчального матеріалу. Ці складнощі, насамперед, пов’язані з результативністю навчання в школі.

2. Особистісні труднощі: неадекватна самооцінка, темп діяльності, специфіка мислення тощо.

3. Процесуальні труднощі (пов’язані із процедурою ЗНО): недостатня обізнаність про правила проходження ЗНО, незнайоме місце, сторонні.

Поняття «готовність до ЗНО» можна розкрити через такі структурні компоненти

Готовність до ЗНО

Компонент

Показники готовності

Пізнавальний

Висока мобільність, здатність переключатися на інший вид діяльності; високий рівень організації діяльності; висока та стійка працездатність; високий рівень концентрації уваги, довільності; структурованість мислення; сформованість внутрішнього плану дій

Особистісний

Наявність сформованого уявлення про ЗНО, адекватного реальності; адекватна самооцінка; самостійність мислення та дії

Процесуальний

Знайомство з процедурою ЗНО (перегляд відеострічки, пробне тестування); навички роботи з тестовими матеріалами; вміння встановлювати контакти у незнайомій ситуації зі сторонніми людьми

Особливу увагу слід звертати на дітей групи ризику: «правопівкульні» діти, тривожні та невпевнені, з браком довільності та самоорганізації, перфекціоністи й «відмінники», астенічні та гіпертимні, такі, що «застрягають».

Цілком зрозуміло, що «групу ризику» ризику класифікують за категоріями залежно від виділених показників, тобто виокремлюють дітей з особистісними та пізнавальними труднощами.

Методичні рекомендації для вчителів – стратегії роботи з дітьми «групи ризику»

Категорія дітей

Психологічна характеристика

Стратегії підтримки

«Правопівкульні»

Значно підвищена активність правої півкулі; багата уява, образне мислення; складно логічно мислити

Учити виокремлювати головне; орієнтувати на застосування образів, метафор при підготовці до складання тестів

Тривожні та невпевнені

Схильні сприймати будь – які ситуацію, пов’язану з навчанням, як небезпечну; часто перевіряють зроблене, виправляють написане; гризуть ручку, просять педагога подивитися, чи правильно вони виконали завдання

Створення ситуації комфорту; підтримка перед тестуванням: формування атмосфери доброзичливості і підтримки

Із браком довільності й самоорганізації

Нестійка працездатність; коливання тепму діяльності; нераціональне використання часу, підведеного для праці

Навчити використовувати зовнішні опори для саморегуляції діяльності (планування, складання списку дій тощо)

Перфекціоністи й «відмінники»

Високий рівень відповідаль-ності, організованості, успіш-ності; дуже чутливі до схвален-ня, у них високий рівень амбіційності і нестійка самооцінка

Допомогти скоригувати очікування, розподілити час

Астенічні

Швидка втомлюваність

Допомогти дібрати оптимальний режим підготовки: періоди навчання мають достатньо часто перериватися відпочинком. Батькам таких дітей рекомендують звернутися до невропатолога або психоневролога для призначення вітамінів або трав'яних зборів

Гіпертимні

Швидкі, енергійні, активні. У них високий темп діяльності, проте у процесі роботи вони роблять багато помилок через брак зібраності й акуратності

Навчити перевіряти свою роботу (інколи за допомогою принципу дистанційності); переконати у важливості ЗНО

Ті, які «застрягають»

Низький рівень й лабільності психічних функцій

Тренувати навички перемикання уваги

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора