Надання рекомендацій вчителям по підготовці випускників до ЗНО
Тестування – це серйозне психологічне випробування, тому завдання школи і вчителів допомогти учням психологічно налаштувати учнів на успіх, ознайомити з правилами проходження ЗНО, допомогти в підготовці до тестування.
Для психолога важливіше не те, наскільки переконання учасників ЗНО об'єктивно відображають реальну картину тестування, а емоційні установки випускників та їх батьків.
Тому основною його метою є організація та впровадження різних форм роботи з усіма учасниками навчально – виховного процесу щодо розвіювання негативних переконань («пропрацювання міфології»), яка склалася в учнів, батьків та педагогів щодо процедури ЗНО. А очікуваним результатом попереджувально – просвітницької, розвивальної роботи буде формування позитивного ставлення до зовнішнього незалежного оцінювання
У процесі підготовки та під час проходження учнями процедури ЗНО можуть виникати деякі труднощі. Їх класифікують таким чином:
1.Недостатня сформованість певних навчальних компонентів: недостатній обсяг знань, навичок роботи із тестовими завданнями, нездатність оперувати системою понять, змістом навчального матеріалу. Ці складнощі, насамперед, пов’язані з результативністю навчання в школі.
2. Особистісні труднощі: неадекватна самооцінка, темп діяльності, специфіка мислення тощо.
3. Процесуальні труднощі (пов’язані із процедурою ЗНО): недостатня обізнаність про правила проходження ЗНО, незнайоме місце, сторонні.
Поняття «готовність до ЗНО» можна розкрити через такі структурні компоненти
Готовність до ЗНО
Компонент |
Показники готовності |
Пізнавальний |
Висока мобільність, здатність переключатися на інший вид діяльності; високий рівень організації діяльності; висока та стійка працездатність; високий рівень концентрації уваги, довільності; структурованість мислення; сформованість внутрішнього плану дій |
Особистісний |
Наявність сформованого уявлення про ЗНО, адекватного реальності; адекватна самооцінка; самостійність мислення та дії |
Процесуальний |
Знайомство з процедурою ЗНО (перегляд відеострічки, пробне тестування); навички роботи з тестовими матеріалами; вміння встановлювати контакти у незнайомій ситуації зі сторонніми людьми |
Особливу увагу слід звертати на дітей групи ризику: «правопівкульні» діти, тривожні та невпевнені, з браком довільності та самоорганізації, перфекціоністи й «відмінники», астенічні та гіпертимні, такі, що «застрягають».
Цілком зрозуміло, що «групу ризику» ризику класифікують за категоріями залежно від виділених показників, тобто виокремлюють дітей з особистісними та пізнавальними труднощами.
Методичні рекомендації для вчителів – стратегії роботи з дітьми «групи ризику»
Категорія дітей |
Психологічна характеристика |
Стратегії підтримки |
«Правопівкульні» |
Значно підвищена активність правої півкулі; багата уява, образне мислення; складно логічно мислити |
Учити виокремлювати головне; орієнтувати на застосування образів, метафор при підготовці до складання тестів |
Тривожні та невпевнені |
Схильні сприймати будь – які ситуацію, пов’язану з навчанням, як небезпечну; часто перевіряють зроблене, виправляють написане; гризуть ручку, просять педагога подивитися, чи правильно вони виконали завдання |
Створення ситуації комфорту; підтримка перед тестуванням: формування атмосфери доброзичливості і підтримки |
Із браком довільності й самоорганізації |
Нестійка працездатність; коливання тепму діяльності; нераціональне використання часу, підведеного для праці |
Навчити використовувати зовнішні опори для саморегуляції діяльності (планування, складання списку дій тощо) |
Перфекціоністи й «відмінники» |
Високий рівень відповідаль-ності, організованості, успіш-ності; дуже чутливі до схвален-ня, у них високий рівень амбіційності і нестійка самооцінка |
Допомогти скоригувати очікування, розподілити час |
Астенічні |
Швидка втомлюваність |
Допомогти дібрати оптимальний режим підготовки: періоди навчання мають достатньо часто перериватися відпочинком. Батькам таких дітей рекомендують звернутися до невропатолога або психоневролога для призначення вітамінів або трав'яних зборів |
Гіпертимні |
Швидкі, енергійні, активні. У них високий темп діяльності, проте у процесі роботи вони роблять багато помилок через брак зібраності й акуратності |
Навчити перевіряти свою роботу (інколи за допомогою принципу дистанційності); переконати у важливості ЗНО |
Ті, які «застрягають» |
Низький рівень й лабільності психічних функцій |
Тренувати навички перемикання уваги |